Thursday, July 26, 2007

Berusah Kawin (Kampung Style)

Kalau di Kuching ani, asal cerita pasal urang kawin, memang urang betanya "Dewan ney pakey sidak urang kawen ya?" (Dewan mana kan dipakai urang kawin?). Di Kuching ani mana ada cerita lain nyamu. Asal urang kawin saja, mestilah guna dewan. Dewan Civic Centre, Dewan Hikmah, Dewan Pustaka, Dewan Serbaguna... macam-macam lagi dewan lah. Dewan Undangan Negeri Sarawak nganya urang alum parnah ku dangar urang makai !! Ada jua lakat lagi urang di Kuching ani makai rumah guna berusah kawin-kawinan ani. Tapi inda banyak. Bukannya ambong inda kan mau berusah di rumah atau trend, tapi rumah urang di Kuching ani sampit-sampit. Be-indikkan siku kalau luan ramai jelama dalam rumah.

Batah sudah kediaku inda mendangar urang berusah kawin di kampung bah. Last sekali aku turut mengikut berusah kawin di kampung ani zaman sepupuku kawin di Limbang tahun 2004. Luan tah batahnya sudah tu. Baru-baru ani awal bulan 7, adi mamaku kawin di kampung mama di Merapok, Lawas. Aku inda dapat kan pegi. Gagau banar ku dangan keraja ku. Muleh-muleh saja bapa dangan mama, bapa membawa muleh gambar-gambar urang berusah kawin atu. Siok ku meliat eh! Meriah banar nyamu!

Yang best pasal urang berusah kawin di Merapok ani, banyak tedapat aktiviti dibuatnya. Banar ni... siap ada jadual aktiviti ditulis dakat tiang di bawah teratak.


Ada tu nah, papan tulis putih tampat menulis aturcara majlis.


Nah! Siap ada betulis jadual waktu lagi tu...

Siapa sangka berusah kawin-kawinan di kampung ani ada macam-macam aktiviti & permainan. Aku pun tekajut nyamu meliat gambar bapa bawa ah. Gambar ani ku basari sebab kediaku pun kan meliat apa yang ditulis dangan ani.

Aturcara Majlis
Jumaat (Siang)
1. Simban - Terbuka
2. Mengupas Pinang - Terbuka L/P (Mahir/K. Mahir)
3. Gusti Lengan - (Perempuan dewasa/remaja)

Malam
1. Lagu 2 Ampus (apakan ni?) - Terbuka (Lelaki & Perempuan)
2. Zapin - (Lelaki)
3. Pakaian Beragam - (Perempuan Dewasa & Remaja)
4. Joget Rebut Kerusi - kanak-kanak, Lelaki dewasa & Remaja

Sabtu (Siang)
1. Melastik - (Kanak2) & Lelaki Dewasa
2. Membungkus Kelupis - (Lelaki Dewasa & Remaja)
3. Menjalin Kelupis - (Perempuan Dewasa & Remaja) 
4. Bowling Kelapa - (Lelaki & Perempuan Dewasa/Remaja)
5. Gubahan Bunga Hidup - (Lelaki Dewasa & Remaja)
6. Tarian P%@&# (inda nampak tulisannya ani. Sejenis tarian mengkali) - (Terbuka Dewasa & Remaja) (Kanak2 Terbuka)

Malam
1. Lagu2 Ampus - (Terbuka, Lelaki & Perempuan)
2. Ratu Kebaya - (Lelaki Dewasa & Remaja)
3. Twist - (Dewasa & Terbuka) (Apakah maksudnya terbuka ani lagi??)
4. Joget Rebut Kerusi - (Perempuan Dewasa & Remaja)

Siok ah progrem-progremnya. Inda kejumpahan tu bah kalau di bandar-bandar. Kalau di Kuching ani, aluuuum! Kediaku pun tekajut meliat aturcara nya ani. Kalau kan bekaraoke atu tau pulang ku tu. Ani ada siap pertandingan pakaian beragam tia, membungkus kelupis tia, bowling piasau tia, bejoget tia. Siap ada petandingan gubahan bunga lagi tu geng..!! Memang meriah banar nyamu. Rugi kediaku inda pigi. Biniku pun iski bah. 

Karang-karang tah dahulu kediaku menaruh gambar-gambar aktiviti-aktiviti majlis atu dalam ani. Luan betimbun. Mau dipilih yang bisai dulu. Baru siok dangan meliat.

PS:- Dalam semua aturcara majlis betulis atu, sebuting nganya ku inda tau. Apakan "LAGU2 AMPUS" ani kan???

4 comments:

silabi said...

haha..masa ku bujang dahulu ingin ku 'mengayau' sama kawan2 melihat uang begambus time kenduri kahwin. sampai ke batu 8 pun di haga.

melihat ah aturcara atu, baik jua sabananya, mcm menjalin kelupis, ngupas pinang utk remaja. ani salah satu cara ilmu dituun kan ah generasi muda. mun inda ada acara semeani..ujung-ujung kandila, generasi bahau..nganyam ketupat pun nda pandai.

HERMZZ said...

Bapa email aku pagi ani :-

Re: Lagu Ampus

Maknanya, semua orang boleh batanding belagu. Bisai atu inda pandai
mana tah saja. Indada hakim. Akhir nya karang, cabutan akan dibuat.
Siapa kana ia tah manang.

Thrill eh...!!!

halimantang said...

mana kian padian mu kawen ni..
mcm di patarikan merapok saja ku lihat...

HERMZZ said...

Yang kawin atu bukan padian. Adi Mamaku tu. Andangnya patarikan. Aku anak Si Abi (yang tuha)