Wednesday, April 15, 2009

Accident

  1. Aku duduk depan TV malam tadi pukul 8pm tengok Buletin Utama. Berita mula-mula pasal eksiden bas tu.
  2. Lepas tu aku dengar ada mamat tu cakap lepas ni kerajaan akan buat satu kajian pasal eksiden ni. Depa nak check dan buat kajian tang mana pagar besi kat highway tu tak kuat yang antara lain penyebab kematian.
  3. Yang ni aku tak puas hati. Lain punya pasal, lain yang nak buat kajian. Yang dok sibuk buak kajian pagar besi tu nak buat apa??? Apsal tak buat kajian atas besi apa bas tu diperbuat? Kenapa tak buat kajian yang macam mana bas tu terlalu berat untuk di tahan oleh pagar besi tu? Buat kajian tentang berat badan penumpang ke? Aisehmen....
  4. Sometimes I did not get it. Things happen because of other reason. But people always wants to point out other things for excuses which sometimes, does not make any sense or at all.
  5. The accident were caused by human factor (ie. the driver himself). Without the negligence of the driver, none of these things happen. 
  6. Lucky the bus hits the iron road divider. Imagine the bus hits the hill side. Do the authority dare to conduct research on why the soil on the hill side is so dangerous that can cause death?

8 comments:

Eddy said...

bah besa la, malaysia boleh!

cohong gym said...

itu salah satu cara orang malaysia divert perhatian kepada benda lain.

Kelakar betul la, ada ke pegi buat kajian pasal besi divider. pegi la buat kajian pasal pemandu bas. majoriti kemalangan adalah disebabkan oleh pemandu yang cuai macam kes yang terbaru ni.

Buat satu undang-undang untuk menetapkan kriteria pemandu sebelum dibenarkan memandu. tubuhkan satu institusi untuk mengawasi syarikat bas dan pemandunya. Kalau setakat suruh JPJ dengan Puspakom, baik tak payah. Dengan diaorang, hulur sikit je dah bole lepas.

Kebelakangan ni terlalu banyak kes kemalangan melibatkan bas penumpang. Kalau kat highway, kita bole tengok bas yang dipandu laju.

3 bulan lepas aku naik bas ekspres ke Penang dengan Mehtab. Dah la bas lama, macam nak rosak je pulak. Baru je keluar dari stesen jalan Duta, dah berbau brek. hangit satu bas. Pastu bawak pulak slow (mula-mula je). bila dah nak sampai area ipoh, dah start laju. Ada sekali tu, masa nak sampai Penang, bas terhoyong hayang sampai penumpang menjerit. Tak senang duduk dalam bas tu. Rasa macam nak cepat sampai je. Kitaorang naik bas pukul 10, sampai penang pukul 4 pagi. Bila dah turun dari bas, lega rasanya.

HERMZZ said...

this accident is so serious. I thought the authority take it serious. What do you know, they really take it serious even to the extent of conducting research on the divider.

Am confuse. Is this act of seriousness or are they making joke out of themselves? Either way, someone from highway management or JKR need to defend on why the iron divider caused so many dead.

Eddy said...

most likely what will happen is the company who supplied and installed the iron rail will be sued for supplying low grade iron rail! haha..unbelieveable, believe it..

HERMZZ said...

i dont think they will be sued.

Most likely, they sue the Bus manufacturer for producing the bus using low grade iron. hahahaha

cohong gym said...

but then, the iron divider is as hard as they want it to be. Last year, a Doctor was killed in an accident somewhere in karak highway. He was riding his superbike when he lost control and crashed. According to the eye witnesses, his hit the divider so hard that he died on the spot.

Nah, this is the good example that the divider is not the problem. So many times i have seen accident on the highway where cars hit the divider and caused a little harm to it.

Even if they used the best available iron, it wont make any different if the attitude of Malaysian driver still the same.

Syamsulfaiz said...

Focus of investigation should be on the bus driver and his company. How can the bus driver lost his control? Was he drunk or sleepy? Bus conditions not fit? Who passed the bus as fit last time?

At the end of it you will see ...under table money...as usual..wahaha

hasnizam said...

hmmm kalau dulu samy vellu ade, mesti die salahkan hantu yg lalu lalang hingga menyebabkan accident. Aku rasa boleh jugak tubuhkan satu badan siasatan paranormal.