Wednesday, August 20, 2008

Bila Sudah Basar

Masa ku damit, bapa kadang-kadang ada membawa kediaku dangan Adiku pigi ofis nya. Bukan mambuat apa pun. Kedia keraja, kediaku dangan Adiku suruhnya malukis atas keratas kajang sambil-sambil manunggu abis kerajanya. Bah.. kanak-kanak mistilah kasiokan.

Kelemarin, ku bawa anakku pigi ke ofis ku. Kali pertama tah kediaku ani mambawa Elisa ke ofis ku. Aku mambuat keraja, kedia ku suruh duduk malukis atas keratas A4 (inda jua banyak biza macam kediaku lagi damit). Alhamdulillah, inda jua ba-ulah. Teranah Elisa malukis, manulis (kununnya laa). Tapi, semanjak kelemarin jua tah, ada satu ulahnya yang baru keluar.


Baru sampai ke ofis, kediaku mambuka beg ku mangaluarkan laptop ku.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa keluar komputer Papa.
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Pakey Papa buat kerja
Elisa : Ooo.. Papa buat kerja...


Aku mangaluarkan charger laptop ku dari beg.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa ambik charger komputer Papa.
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa maok charge bateri komputer Papa. Maok abis bateri.
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa maok buat kerja, mesti ada bateri...
Elisa : Oooo... Caca ada bateri di umah...
Aku : Ooo.. Papa sik tauk.


Aku baru kan menaip dokumen pakai laptop ku.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa buat kerja.
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa taip pakey komputer Papa.


Aku mambuka fail kan mambaca dokumen.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa maok baca.
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa maok buat kerja.


Lapas aku latak talipun abis becakap.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Kawan Papa telifon.


Baru lapas meeting urang dalam ofis ku.

Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa jumpa kawan Papa?
Elisa : Kenak Pa?
Aku : Papa maok buat kerja dengan kawan Papa.


Malam tadi, Elisa dengan Biniku (Aku tengah maliat TV).

Elisa : Kenak Ma?
Biniku : Kenak Ca?
Elisa : Kenak Ma?
Biniku : Kenak Ca?
Elisa Kenak Ma?
Biniku : Kenak Ca?
Elisa : Cukup.. Cukup... Cukup!

Pandai jua sangal anakku ah.....

1 comment:

Anonymous said...

Aku rasa aku selalu saja meliat abg punya blog tapi inda pernah komen. Tapi ku rasa cerita ani buat aku kan nulis komen pasal aku dpt imagine mcmana Caca bercakap. Mesti cali dengan suaranya yg alus..kahkahkah...